At leve indefra og ud

Det er ikke tilfældigt at den amerikanske forfatter og coach, Michael Neil, bliver kaldt Supercoach. Han har i mange år været førende indenfor coaching, og har været alle teknikkerne og modellerne igennem.. en del af dem har han selv skabt. Blot for at droppe dem igen, da han blev introduceret til “De Tre principper”. 

Og hvad er så De Tre Principper? De Tre Principper er Sind – Bevidsthed og Tanke. Og man kunne sige, at principperne er naturlove, der – lige som tyngdekraften f.eks. – virker, uanset om man tror på dem eller ej.

Sind er i denne forståelse det Universelle sind, intelligensen bag alting – og din vejviser, hvis du lytter efter. Bevidsthed  giver os evnen til at erkende eksistensen af liv. Uden bevidsthed, ingen erkendelse. Tanke er det kreative princip. Du skaber din oplevelse af verden gennem dine tanker.

De Tre Principper stammer fra Sydney Banks, en skotsk svejser bosat i Canada, som en dag fik en indsigt i “verden bag verden”, der skulle vende totalt op og ned både på hans eget liv, og på rigtig mange menneskers. I de sidste 30 år har De Tre Principper levet en relativ stille eksistens – omend de er blevet brugt i både USA og Storbritannien med stort held på vanskelige områder som arbejde med hjemløse, i fængsler eller i belastede boligkvarterer.

I foråret udkom Michael Neils bog “Livet opleves indefra og ud” på dansk (udkom i 2013 på engelsk) og 3P, som de Tre Principper også kaldes, begynder at vinde genklang i Danmark.

Fornylig dukkede dette interview, som Lian Brook-Tyler har lavet med Michael Neil op på www.threeprinciplesblog.com

Jeg synes det er et fremragende og klart bidrag til forståelsen af 3P, så her følger min danske oversættelse:

LB-T: Hvordan ser du De Tre Principper som anderledes, end den måde du tidligere arbejdede på?

Michael: Det virker måske som en mærkelig metafor, men jeg plejede at tænke på mig selv, som en forkynder på jagt efter ”sandheden”. Jeg vidste, at jeg var virkelig god til at få et budskab ud, men jeg var hele tiden på jagt efter et bedre budskab. Så da jeg først stødte på De Tre Principper, troede jeg, at jeg havde fundet min ”sandhed” – men så gik det op for mig, at det jeg i virkeligheden havde fundet, var baggrunden for ”sandheden”. Så i stedet for at forkynde gode ideer, peger vi på grundlæggende omstændigheder. Det siger sig selv, at det er langt mindre docerende – og langt mere nyttigt.

Der er en dybere intelligens og energi bag livet. Vi oplever det gennem tanker og bevidstheden gør at vi er bevidste om det. Det er det hele. Hvad du stiller op med de omstændigheder, er fuldstændig op til dig.

LB-T: Bruger du stadig nogle af dine gamle teknikker i dit arbejde nu?

 Michael: Jeg kan ikke huske den sidste gang jeg brugte en teknik. Det er ikke fordi teknikker er dårlige, eller aldrig virker – det handler simpelthen om, at teknikker ofte kommer i vejen for det virkelige potentiale. Og det kommer fra én, som plejede at være teknikkernes mester. Hvis du havde brug for en seks-trins proces, kunne jeg give dig tre valgmuligheder – og hvis jeg ikke havde en, lavede jeg en. Men da jeg så de transformationer, der skete når lyset gik op for folk gennem en samtale om De Tre Principper, blev jeg virkelig nysgerrig.

Problemet er –  er jeg kommet frem til – at når du hjælper folk med en teknik, tror de altid, at det enten er teknikken eller dig der har gjort forskellen. De får aldrig øje på, at den helende kraft er inden i os alle sammen. Den er en indbygget del af systemet. Så det er ligesom hvis du vil lære en person, at kroppen er designet til at kunne flyde, men du giver dem et stykke kork de kan holde fast i til en start, så vil de fleste mennesker gribe fast i korkstykket, og tro, at det kun er derfor de ikke drukner.

 LB-T: Hvilke tanker kæmper du stadig med – hvis du stadig kæmper med tanker?

 

Michael: Jeg vil sige, at de tanker jeg kæmper mest med, er de tanker, jeg ikke registrerer som tanker – de forekommer mig stadig som virkeligheden. Det er en del af gamet. At vi ind imellem falder for illusionen, og på andre tider vågner op til tankernes realitet. Hvad forståelsen af De Tre Principper gør for folk er, at give dem en forståelse af, hvordan den menneskelige oplevelse skabes indefra og ud fra øjeblik til øjeblik. Og at se det, gør det lettere at bære de op- og nedture vi kommer ud for.

En af de ting jeg elsker omkring principperne er, at de ikke fortæller dig hvilket øl-mærke du skal drikke eller hvem du skal date, eller om du skal skifte job eller motionere mere. De er en beskrivelse af, hvordan livet fungerer, modsat en recept for, hvordan du skal leve dit liv. Der er så meget frihed i det, fordi livet handler om så meget mere, end om at ”gøre det rigtige.”

Jeg elsker den måde bryllups-ritualet taler om: .. ”i medgang og modgang, i sygdom eller sundhed, i rigdom eller fattigdom, så længe vi begge lever..” Det slår mig som billedet på den menneskelige oplevelse – vi er her for det hele, ikke bare de dele, vi ved vi kan lide. Vi går ikke i biografen og løber ud når de uhyggelige scener kommer (som regel da) – vi er der for hele oplevelsen. Vi tager rutchebanen, og vi prøver ikke at forhandle med den, og siger, at vi kun vil være med på højdepunkterne og står af ved resten. Vi er med for turens skyld – op og ned, de uhyggelige sving, hele oplevelsen.

 

LB-T: Hvad ville du ændre eller tilføje til din vidunderlige bog ” Livet opleves indefra og ud.”?

 Det er nu lidt over et år siden bogen blev udgivet (på engelsk. red) og for et par måneder siden optog jeg lydbogen og var glad for at opdage, at der ikke var noget i den jeg ikke var enig i, eller havde lyst til at udtrykke anderledes nu.

Jeg tror det delvis drejer sig om, at jeg ventede med at skrive bogen indtil forandringerne i min måde at se principperne på begyndte at falde til ro. Da jeg først begyndte at studere principperne, så jeg dem på en ny måde hver uge, men efter fem eller seks år opstod er der en vis bestandighed i det jeg så. Jeg har stadig nye indsigter regelmæssigt, men det handler snarere om ting i mit personlige liv end om det, jeg skriver om i bogen.

 LB-T: Hvad sker der for de mennesker, der prøver at forstå 3P, men må kæmpe med det:

Michael: “Det lyder måske som et paradoks, men det er svært at få øje på noget, der er så enkelt. Så hvis du ankommer til samtalen med hovedet fuldt af intellektuelle spørgsmål, eller du virkelig, virkelig vil finde løsningen på et problem, eller du prøver på at spotte den skjulte teknik, så går du glip af det, det handler om.

Folk hører om de her store sexy transformationer, de store indsigter, hvor alting forandrer sig på et øjeblik, og de venter på, at det sker for dem i stedet for bare at lytte efter. Så de lægger ikke mærke til de små indsigter de har, og de tror ikke der sker noget, og bliver skuffede og tænker – “Det her virker ikke for mig – Jeg har brug for noget andet eller noget mere.” Det er derfor jeg altid siger til folk, at det væsentlige er bare at blive i samtalen – at hænge ved. Hvis dit sind er åbent og du ikke har for mange agendaer, er det langt mere sandsynligt at du hører noget nyt.”

LB-T: Hvad er dine tanker om den måde kendskabet til 3P vokser?

 Michael: Jeg tænker, at det er skønt, den måde principperne spreder sig, bliver kopieret, relanceres og endda giver anledning til diskussioner. Det er alt sammen tegn på, at denne forståelse er ved at blive en del af verdens bevidsthed. Men jeg tror også at det er vigtigt at skelne mellem 3P som fællesskabet omkring principperne, og så principperne selv. Fællesskabet omkring 3P er ligesom alle andre fællesskaber, det udvikler sig. Det vil gennemgå forandringer, og nogle af de forandringer vil måske se rædselsfulde ud en overgang, og så opstår der noget nyt. Det er en naturlig udvikling. Men princippernes grundlæggende sandhed kan ikke ændres eller udvandes. Så personligt bekymrer jeg mig ikke særligt over, hvordan det breder sig. Det, der forandrer verden, er at se sammenhængen bag det hele, uanset hvad du kalder det og uanset hvor mange forskellige måder du beskriver det på.

LB-T: Hvis du kunne spørge Syd Banks om noget, hvad ville det så være?

Michael: Hvis du stillede mig det spørgsmål igen om en time, ville mit svar muligvis være anderledes, men lige nu, tror jeg ikke jeg ville spørge ham om noget. Jeg ville bare være sammen med ham. Folk, der kendte ham, har beskrevet samværet med ham, som dette fantastiske nærvær, så jeg tror bare, at jeg ville nyde at tilbringe noget tid sammen med ham snarere end at spørge om noget.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *